Precis enligt citatet

Det verkar inte bli någon resa i sommar heller. Eller, jag är så säker man kan bli på det. Dels har jag massor av jobb just nu, (vilket jag inte beklagar, tvärtom!), dels är det nog egentligen för varmt för sydeuropa för min del, och läget är ju dessutom som det är med pandemin. Jag förstår inte hur folk kan resa iväg tvärs över jorden som om inget hänt! Och det i många fall folk som inte ens är vaccinerade än.

Hur törs de? Är de inte rädda för att bli smittade och insjukna i ett främmande land? Jag är det i alla fall. Det är väl typ det enda som är värre än att insjukna här hemma. Känns det inte trist att behöva gå med munskydd på semestern och kanske får se över sina planer pga att allt kanske fortfarande inte är helt genomförbart pga pandemiläget? Jag tror inte allt är vidöppet precis som vanligt ute i europa…? Är det värt det? Själv ställer jag mig tveksam, men det förstås, det är nog samma personer som gått utan munskydd hela pandemin och verkar totalt fearless.

Själv har jag redan börjat brace:a mig själv inför Delta-mutationen vilken jag mer eller mindre räknar med kommer skapa en ny nationell våg likt den vi hade i vintras om inte värre… Det hela börjar kännas som en dålig film som aldrig tar slut. När man börjar hämta andan och tänker ’äntligen kanske den är över?’ så kastar den in en ny plottwist och storyn tar en annan riktning – igen!

I mina tvivlande stunder undrar jag hur många år till vi ska ha det såhär, för eftersom jag är åtminstone till hälften pessimist (andra hälften är nog realist…) så ser jag det inte som otänkbart att det liksom skapas nya mutationer hela tiden i en oändlig cirkel, och varje ny är lite aggressivare och påhittigare än tidigare. Jag vet, de säger ju att virus vanligtvis försvagas med tiden, men det har vi ju inte sett hittills i alla fall , jag tycker snarare den verkar bli listigare och mer omfattande, nu har den ju tex värvat en svamp med som ska göra folk ännu sjukare när de väl drabbas av det huvudsakliga viruset… 😏 Fattades bara det!

Men nog grottat i det, även om det behövdes sägas.

Det var i de tankebanorna jag snubblade på en tanke som mitt i all hopplöshet faktiskt kändes upplyftande. Jag tänkte att de där som trotsar allt och åker utomlands ändå, förmodligen har gått och längtat efter det hela hösten, vintern och våren. Kanske är det det enda som fått dem att ta sig igenom ännu ett år på ett jobb de kanske inte längre känner sig supertaggade på.

Och då slog det mig. Jag är inte en av dem längre. Det går faktiskt ingen nöd på mig just nu trots utebliven resa och trots att jag saknar Italien. Jag har gott om fritid på dagarna nu under sommaren och har alla möjligheter att göra små utflykter om jag vill det, åka och bada eller annat jag känner för. Jag saknar faktiskt inte semestern speciellt mycket i nuläget. För jag älskar mitt jobb! Det är så himla roligt och skulle jag åka utomlands skulle jag tillbringa en stor del av tiden med att just fotografera och bara njuta av ledigheten och lyxen att inte behöva göra något eller passa (andras) tider.

Och då mindes jag det där citatet jag postade för drygt ett år sedan.

Kanske är det det jag gjort? För lite så är det. Jag behöver inte semester på samma sätt som många andra. Jag gör redan det jag skulle ha gjort om jag varit ledig. (utom reser då, men som sagt, med tanke på pandemin är tanken lite avtändande) Och de där resmålen jag vill besöka; de finns nästan säkert kvar en annan gång, OM vi tar oss igenom detta levande såklart. (Annars är ens problem ju slut i alla fall …)

Ursäkta för den lite pessimistiskta tonen i detta inlägg. 😁 Hoppas ni kan njuta av sommaren på det sätt ni tycker bäst om, oavsett om ni är lediga eller inte.

7 reaktioner till “Precis enligt citatet

  1. Jag har visserligen tvärt om, väldigt lite att göra nu i sommar som skrivcoach och lektör, men känner ändå att jag inte ”måste” ha semester. Jag lägger upp dagarna som det passar, med väder och annat (annst=ork). Men. Jag kommer ta en vecka utan uppdrag. Bara för att låta hjärnan vila lite. Och det beror ju på gamla utmattningen att jag gör det. För att förebygga. Men längtan efter ledighet, så som med fast anställning som socionom, den finns inte alls längre.
    Ditt citat har även blivit mitt citat.😊

    Gillad av 1 person

    1. Men det låter ju jätteskönt med, att jobbet liksom tar lite ledigt med under den tid på året då man vill vara ute och njuta av sommaren och gott sällskap. 🙂
      Det tycker jag låter klokt. 🙂 Vad skönt i alla fall , att slippa gå ett helt år och bara drivas av semestern. 🙂
      Vad roligt! 🙂 tycker det är ett bra citat!

      Gillad av 1 person

    1. Tack fina du! 🙂
      Ja det låter jättehärligt, just att ha en sjö nära att bada i, det skulle jag gärna ha. Det finns ju massor av vatten i Stockholm, men för att få en lite lugnare badplats måste man åka ut en bit, och inte ens då tror jag man hittar något ostört. Stan är verkligen exploaterad till max. Inget är hemligt längre. 🙂 Ha en jätteskön sommar!

      Gillad av 1 person

  2. Håller med. Jag hoppas verkligen den här pandemin mattas av snart, för nu börjar det bli grymt frustrerande!
    Härligt i alla fall att vi fick så fin sommar (åtminstone tills för ett par dagar sedan när det blev svalare). Så man får njuta av den svenska sommaren istället 🙂
    Jag vill nog gärna ha semester alldeles oavsett vad jag gör och som tur är rullar ju förlaget lite på halvfart under sommaren, så man hinner med många lediga dagar 🙂

    Gillad av 1 person

    1. Men verkligen, nu börjar vi snart lacka ur på det här. 😅😅
      Ja den har varit toppen och det verkar ju inte vara helt kört än, tydligen ska värmen komma tillbaks igen, i alla fall här ser det ut att bli 25-26˚ igen from lördag och framåt. 🤗 Jag har bestämt att jag ska bada i år, grämde mig så för att jag missade (=inte tog mig för) det förra året. I nån sjö alltså, helst inte i en pool.
      Det var nog bra att det blev svalare några dagar för jag hade en dag där som jag kände mig helt slut och konstig, så i alla fall jag behövde nog lite svalka. 🙂
      Ja det är ju alltid härligt att komma ifrån vardagsrutiner lite, kanske resa och se något nytt eller bara få en känsla av avbrott från vardagen. 🙂 Sedan i vilken grad, om man gillar, verkligen BEHÖVER, eller rentav lever för det, där finns det ju olika grader. 🙂 Jag gillar också att resa och se nya (och gamla) ställen, men jag känner inte att jag verkligen behöver det på samma vis längre.
      Ja det är bra, det sköter sig lite själv på sommaren, hehe. 🙂

      Gillad av 1 person

Lämna en kommentar